
Výběrové řízení ve stavebnictví v České republice a na Slovensku
16 dubna, 2025Často se nás klienti ptají, jak získáváme včasné informace o připravovaných projektech a akcích soukromých investorů. Jedná se o nejobtížněji zjistitelné stavební informace, které jsou však pro značnou část našich klientů tou nejpodstatnější. Tyto informace zjišťuje tým 35 kolegyň, které absolvovaly jednak perfektní zaškolení, ale zároveň mají i dlouhodobé zkušenosti. Průměrná doba existence našeho týmu je přibližně 7 let a lidé, kteří jsou jeho součástí, využívají zkušeností, které získaly dlouhodobou praxí. Přes toto všechno však často pro prvotní zjištění informací telefonujeme až 4 krát, než přesně zjistíme investiční záměr. Tedy kdo, co, kdy a za kolik chce realizovat a kdy předpokládá, že se bude vybírat projektant.

Proces ověřování a aktualizace investičních záměrů
Teprve po zjištění a kontrole informací nám tento investiční záměr může otevřít cestu ke klientům. Soukromý investor je kontaktován telefonicky v předem definovaných intervalech, zda nedošlo ke změnám, neposunul se například termín výběru projektanta nebo realizace stavebních projektů a tímto způsobem se informace online aktualizují. Podstatným časovým horizontem je datum výběru projektanta a dodavatele. Zde však vždy dochází k upřesněním a často i posunům termínů. Včasné zjištění výběru projektanta nebo dodavatele u soukromých stavebních zakázek je velmi podstatné pro drtivou většinu našich klientů a proto na toto klademe velký důraz.
Komunikační náročnost během realizace projektů
Pokud vezmeme středně finančně náročné stavební projekty soukromých investorů od jeho prvotního zjištění (tedy v období před výběrem projektanta), pak se velmi často stává, že od samého počátku až do ukončení zrealizujeme okolo 20 telefonických rozhovorů převážně s investorem a dále i dodavateli projektové dokumentace, resp. dodavateli nebo subdodavateli stavebních dodávek, na kterých participuje velmi často početná skupina.
Tento velký počet rozhovorů odpovídá i rostoucímu vývoji stavebních technologií, které se neustále zkvalitňují a rozšiřují se jejich možnosti, tak aby výstavba byla realizovatelná v kratším časovém horizontu.
Byrokracie a Green Deal jako překážky pro investory
Soukromí investoři velmi často zmiňují vysokou byrokratickou zátěž při řešení stavebních a dalších souvisejících povolení jak pro novou výstavbu, tak pro rekonstrukce. Bohužel tento faktor velmi často vede k posunům termínů realizace, což přináší další komplikace, které jsou provázány jak s výběrem dodavatele soukromé stavební zakázky, tak i třeba s financováním, pokud jsou ve hře stavební úvěry apod. Dalšími, investory negativně vnímanými aspekty je i dopad Green Dealu, který zvyšuje celkovou investiční náročnost nejen v případě developerské výstavby bytových budov, ale i dalších objektů, což jsme zmiňovali i v jednom z předcházejících článků „Dopad Green Dealu na zdražování nových bytů v ČR“. Nejen z těchto důvodů dochází k výrazným časovým posunům jednotlivých stavebních akcí soukromých investorů, ale i k jejich zrušení anebo přesunutí na neurčito.
Chci ukázku zdarma